Θυμάμαι με πόση λαχτάρα περίμενα να έρθει το απόγευμα της Παρασκευής, όπου με την μητέρα μου θα πηγαίναμε στο super market της γειτονιάς για τα ψώνια της εβδομάδας.
Μερικά χρόνια μετά ως εργοθεραπεύτρια πλέον, προτείνω στους γονείς παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας να συμμετέχουν τα παιδιά τους, στις δουλειές του σπιτιού πχ στα ψώνια της εβδομάδας. Δεν είναι λίγες οι φορές που διακρίνω μια απορία ως απόκριση σ’ αυτήν μου την πρόταση. “Μα δεν είναι μικρός για τέτοιες δουλειές;”, “την έχω πάρει μαζί μου αλλά μας άκουσε όλο το μαγαζί”, είναι μερικές απο τις απαντήσεις που λαμβάνω.
Παρακάτω παραθέτω μερικές σκέψεις για το πως το παιδί μπορεί να βοηθήσει και σε τι αποσκοπεί.
Προετοιμάστε τη λίστα με τα απαραίτητα ψώνια. Έμπλεξτε το παιδί σε αυτή τη διαδικασία ζητώντας να δει στα ντουλάπια/ψυγείο αν σας λείπει κάτι πχ έχει στο ψυγείο γάλα; Σε μεγαλύτερη ηλικία και καθώς το παιδί έχει διδαχτεί να γράφει μπορεί και εκείνο να ετοιμάζει τη λίστα.
Στόχος: Οργάνωση, οπτική αντίληψη, ανταπόκριση σε λεκτική εντολή
Επιπλέον, μπορείτε απο το σπίτι να κάνετε εναν προϋπολογισμό για το πόσο θα κοστίσουν τα προϊόντα που χρειάζεστε. Φυσικά οι απαιτήσεις να αναλογούν στην ηλικία των παιδιών.
Στόχος: μαθηματικοί υπολογισμοί
Το super market είναι κατάλληλος χώρος για να μάθουν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας κατηγοριοποιήσεις π.χ. ζυμαρικά, λαχανικά, αλλαντικά καθώς και να δουν τα τρόφιμα ως πρώτη ύλη και να διευρύνουν τις γνώσεις τους. Ως θεραπευτές έχουμε συναντήσει, τα παιδιά να μην αναγνωρίζουν είτε από εικόνα είτε από τρισδιάστατο παιχνίδι, κάποια λαχανικά π.χ. μελιτζάνα, κουνουπίδι. Αυτό μπορεί να συμβεί είτε γιατί το παιδί δεν τρώει αυτές τις τροφές άρα η οικογένεια δεν τις επιλέγει, είτε γιατί το παιδί βλέπει αυτό το λαχανικό όχι ως πρώτη ύλη αλλά πάντοτε μαγειρεμένο.
Δώστε αρμοδιότητες στο παιδί όπως να ψάξει το πακέτο με τα αγαπημένα του δημητριακά από το ανάλογο διάδρομο. Αν πηγαίνετε στο ίδιο super market τότε λόγω της μνήμης το παιδί θα θυμάται το σημείο που μπορεί να βρει το καθετί.
Στόχος: οπτική διάκριση, ενίσχυση εργαζόμενης μνήμης
Προετοιμάστε απο το σπίτι το παιδί , δείχνοντάς του τις συσκευασίες των προϊόντων που χρειάζεστε. Μπορείτε να επιμείνετε σε κάποια χαρακτηριστικά της συσκευασίας πχ κοιτά! Το σαμπουάν μας είναι σε κίτρινο μπουκάλι. Στο μαγαζί προτρέψτε το παιδί να θυμηθεί και να εντοπίσει το προϊόν.
Στόχος: ενίσχυση της μνήμης
Λάβετε υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στην ανάπτυξη του παιδιού σας και προσαρμόστε ανάλογα αυτή τη δραστηριότητα. Αν το παιδί σας δείχνει υπερκινητικό και με μικρή παραμονή τότε επιλέξτε μικρότερη λίστα ώστε να περιορίσετε τον απαιτούμενο χρόνο. Επιπλέον δώστε αρμοδιότητες κατά τη διάρκεια πχ να ζυγίσει τα λαχανικά. Αν το παιδί σας εμφανίζει αισθητηριακές δυσκολίες πχ απτική ή ακουστική αμυντικότητα τότε επιλέξτε να επισκεφτείτε το super market μια ώρα που δε θα έχει πολύ κόσμο.
Να θυμάστε πως προτρέποντας το παιδί σας να σας βοηθήσει στις δουλειές του σπιτιού, δεν του στερείτε τίποτα από την παιδική του ηλικία. Πιθανά να χρειαστείτε περισσότερο χρόνο απο αυτόν που θα θέλατε για να ολοκληρώσετε μόνοι όμως ας αναλογιστούμε το όφελος για το παιδί